9 Aralık 2012 Pazar

Çocuğunuzu Sanattan Soğutmak İçin: CERMODERN!

Bu sabah güzel güzel uyandık. Açıldığından beri gitmek istediğimiz ve geçen haftadan beri kitabını okuduğumuz "Vincent"ın sergisine, Van Gogh Alive'a gidecektik. Hazırlandık gittik. İçeri girerken bizi geçen seferki Dali sergisinde olduğu gibi uyaran biri olmadığı için de biraz rahatladık. 

Rahatlamasak iyiymiş. Sergi değişik, güzel hakikaten. Perdelerden akan Van Gogh resimleri hem duvarlardan hem sütunlardan hem de yerdeki perdelerden gösteriliyor. Projeksiyonla bu perdelere dört bir yandan yansıtılıyor. Müzik de güzel, gerçekten dinamik bir Van Gogh sergisi. Tabii ki sürekli devinim 4 yaşındaki çocukların ilgisini çekiyor ve kaçınılmaz olarak perdeye "ne olduğunu anlamak" için ilk elini uzatışında "yalnız çocuk dokunmasın!" uyarısıyla karşılaşıyorsunuz. 

CerModern'in görevlilerinde çocuk sensörü var; bütün çocuklar potansiyel tehlike! Çocuk sergiden ne anlar ki, o resimlere baksa ne olacak, değil mi? Bizim zamanımızda sergi mi vardı???

Neyse, tabii ki Çınar'a "dokunma" deyip anlatmaya çalıştıkça o resimlerin aktığı perde daha da cazip geldi. Gidip gidip bakmak istedi. Hayır, zarar vermeye çalışmıyordu, sadece ne olacağını merak ediyordu. Çünkü altı üstü projeksiyonun yansıtıldığı perdeye "dokunulunca" ne olabileceğini biz de anlayamamıştık. Üç beş kere daha uyarı yedik güzelce, fakat sabrımızı taşıran 10. dakikada görevlinin "çocuğunuza sahip çıkarsanız..." şeklindeki yaklaşımı oldu. Aldık Çınar'ı, çıktık dışarı! Ben içimdekileri oradaki yetkililere de döktüm, hatta sergi ücretini de geri aldık! Bir kere daha buradan yazacağım.

Şimdi sevgili CerModern, hiç umrunda değil, biliyorum. Zira Dali sergisinden sonra da e-posta yazmıştım, hiçbir yanıt alamadım. Ama bir kez daha yazıyorum:

Eğer bir sergiyi izlemeye gelen çocuklara rahat vermeyecekseniz, çocuk almayın sergilere. Bu bir. Sergiye çocuk alıyorsanız, uygun bir dille, insanı tedirgin etmeden uyarın. Mesela bize girerken "perdeler çok hassas, bir kaç kere yırtıldığı için değiştirmek zorunda kaldık, lütfen çocuklar dokunmasın" gibi "insanca" uyarıda bulunursanız, biz de önceden çocuğumuzla ona göre konuşuruz. Bu iki.

Üçüncüsü, çocuk psikolojisinden hiç haberiniz yok, biliyorum. Ama çocuklar merak eder. Bir şey yasaksa, o sınırı zorlar. Bu durumda, eğer bir sergi çocuklara açıksa, bu göz önünde bulundurulup önlem alınır. Çocuklara özel saatler düzenlenebilir, onun dışında çocuk kabul edilmeyeceği bildirilir. Daha pek çok şey benim "müzecilik eğitimi almamış" aklıma geliyor; ama sizin nedense aklınıza gelmiyor. 

Beni "Avrupa'daki müzelerde eserlere dokunan çocuk gördünüz mü?" argümanıyla alt edeceğini sanan görevlinize yanıt olarak, Louvre Müzesini bu yaz oğlumla son derece sorunsuz gezdiğimizi anlattım zaten. Okumaya zahmet ederseniz, Avrupa'nın "minik" şehirlerinden olan Poitiers'deki "çocuk dostu müzecilik" uygulamasını da BURADAN öğrenebilirsiniz!

Son olarak da söylemek isterim ki, sürekli uyarıldığı için sergiyi izleyemeyen oğlum, ufacık gazete küpüründeki Van Gogh resmini tanıyor. Sergideki resimlere "aaa Yıldızlı Geceleeer", "aaa Camille'in babasının resmiiii", "aaaa Ayçiçekleriiii" diye coşkuyla yaklaşabiliyorken, o uyarılarda bulunan kaç güvenlik görevlisinin Van Gogh tablolarının isimlerini bu şekilde bilebildiğini de merak ediyorum! 

Biraz daha sanat sevsin, o havayı solusun diye çocuğumuzu sergiye götürüp neye uğradığını şaşırarak dışarı çıkartmak zorunda kaldığımız için sizi kınıyorum. Tabii, ne gerek var ülkemizde küçücük çocuğu sanatsever yapmaya, değil mi? Büyüyünce, ne olduğunu bilmeden, elini çenesine koyarak "hmmmm, enteresaaan" der ve birden entel oluverir nasılsa!

Bundan sonra değil reprodüksiyon eser, böyle ilginç sergiler, ressamın kendisi gelse CerModern'e bu yaklaşımını değiştirmeden adımımızı atmayacağız. Çocuğu olan tüm arkadaşlarımı da uyaracağım. Açıldığında bize çok heyecan veren bu yerin de son derece "ezbere" yöntemlerle idare ediliyor olması çok çok acı! Umarım insanların tepkileri duyulur ve dikkate alınır... 

Başarabilirseniz, çocuklarınızla sanat dolu günler diliyorum!

12 yorum:

Selcen dedi ki...

Haydaaa :( Çok üzüldüm aklıma da gelmiyor değildi gerçi. Kızımı götürecektim ben de. Çocuk ne anlar anca yıkar, dağıtır değil mi? :(((

larcencielblog dedi ki...

Çocuk sevmeyen ülkeyiz, yapacak bir şey yok...

CerModern dedi ki...

Merhaba Başak Hanım,
CerModern Sanatlar Merkezi'nden sizlere ulaşmaktayız. Öncelikle merkezimizde yaşadığınız keyifsiz durumdan ve kafanızda yanlış bir imaj yaratılmış olduğundan dolayı üzgün olduğumuzu belirtiriz. Zira bir sanat merkezi olarak kuşkusuz ki çocuklar en kıymetlimizdir. Bir gün içerisinde 100'den fazla çocuk sergiyi ziyaret etmektedir. Ve sergi alanları içerisinde, sergi kuralları geçerli olmaktadır. Bu kurallar tüm ziyaretçilerin (hiç kuşkusuz çocuklar da) sergiden eşit şekilde memnun kalmasına yönelik olmaktadır. Sergi alanına çocukların belirli saatler dışında içeri alınmaması gibi bir durum söz konusu olamaz ancak belirli yaşlardaki çocukların ailelerinin sorumluluğunda sergiyi gezmesi gerekmektedir. Aksi takdirde elbette ki istemeyerek de olsa, hem eserler zarar görmekte hem de ziyaretçilerin seyir kalitesi olumsuz etkilenmektedir.

CerModern dedi ki...

Ve son olarak belirttiğiniz oğlunuzun Van Gogh eserlerini tanıması elbette ki bizim açımızdan da çok memnun edicidir. Ama tahmin edersiniz ki güvenliği sağlamakla yükümlü bir güvenlik görevlisinin bu isimleri bilmemesi herhangi bir aşağılama nedeni olmamalıdır. CerModern olarak çocukları sanatla buluşturmanın memnuniyetini yaşamaktayız.Bu noktada yaşadığınız olumsuz tecrübelerin bir kez daha tekrarlanmaması için eleştirilerinizin değerlendirileceğini belirtir, sizi de en kısa sürede yüz yüze dinlemek için oğlunuz ile birlikte bir kahve içmeye davet etmek isteriz. Sevgiler...

larcencielblog dedi ki...

Merhaba ve öncelikle, ilgilenip yanıt verdiğiniz için teşekkür ederim.

Yazımda tam ifade mi edemedim bilmiyorum; ama bizim derdimiz kurallar olması değildi. Pek tabii ki eserlerin zarar görmemesi adına kurallar konulacaktır ve çocukların bu kurallara uyması anne-babaların sorumluluğundadır. Burada sorun, kuralların uygulanış biçimi.

Ben 30 dakikalık bir serginin ilk 10 dakikasında çocuk yalnızca merak edip eliyle perdeye hafifçe -hiçbir zarara amacı gütmeden, niye gütsün ki zaten???- dokunduğu için 5 kere görevli tarafından uyarılıyorsam, o sergiden ne anlayabilirim? Kaldı ki "ben gözetliyorum, merak etmeyin" de demişken.

Ve "çocuğunuza sahip çıkın!" nasıl bir uyarı şeklidir, sormak isterim size. Biz çocuğumuza sahip çıkmayan, çıkamayan bir aile olsak, o sergide çocukla işimiz ne? Ben beni bu şekilde uyaran bir görevliye, çok üzgünüm ama, saygı duyamayacağım. Ve "aşağılama" olarak gördüğünüz cümleyi kurma hakkını da bu noktada kendimde buluyorum. Kaldı ki, bu bir aşağılama değil; bu bilinçte bir çocuğun sergiyi rahatça geme hakkının elinden alınmasıyla ilgili bir serzenişti.

Ve bu ilk defa da başımıza gelmiyor. Dali sergisini gezerken de, sessizlik sağlanması gereken hiçbir durum olmamasına rağmen yine görevlileriniz tarafından son derece tatsızca uyarılmıştık. Ki çocukların tek yaptığı resimlere bakarak coşkuyla yorum yapmalarıydı. Fakat o sergide de "konuşmak" yasak olduğu için çocukları dışarı çıkartmak zorunda kalmıştık.

CerModern'in çocuklar için düzenlediği atölyelerden ve etkinliklerden de haberim var. Bunlar güzel; ama, çocukları kendi yaşıtlarıyla etkinlik yapma noktasında başarılı olduğunuz kadar, "büyüklerle birlikte" bir şeyi yaşama noktasında da başarılı olmanızı temenni ediyorum.

Nazik davetiniz için de teşekkür ederim. Oğlum eğer tedirgin olmazsa, karşılıklı oturup konuşmak da isterim tabii. Fakat, yaşadığı iki olumsuz tecrübeden sonra, Çınar'ın oraya bir daha gitmek isteyip istemeyeceğinden emin değilim...

İyi çalışmalar diliyorum. Başak

CerModern dedi ki...

Tüm değerli eleştirileriniz için teşekkür ederiz. Oğlunuz Çınar ile birlikte, tedirginliklerinizin bir an önce giderilmesi için sizi burada ağırlamaktan mutluluk duyarız. Sevgiler...

Seda dedi ki...

Ciddi yazismalar ustune fazla sulu olmasini goze alarak yaziyorum: "kulturlu cocuk yetistirmek neyine? Van Gogh'sa ac internetten, hadi en fazla kitaptan goster, kasinip sonra sikayet etme hanim" :))) Gelin kuzum, muzenin kralini gezecegiz, dokunmak, konusmak, heyecandan bagirmak serbest!

larcencielblog dedi ki...

Seda'cım :))))

Boşverin, biz gelirken Sıla'ma da getireceğim o kitaplardan, orada da müzeye felan gitmemize gerek kalmayacak. Mall mall gezeriz :)

Aysegul Uluc dedi ki...

cocuk dedigin evde cizgi film izlemeli :)

blogunu yeni kesfettim takipcin oldum. Bebegine opucukler yolluyorum :)

http://www.stylishtimes.net/

larcencielblog dedi ki...

Tabii Ayshe Rose, niye gezinsin ki çocuk; hem hava da soğuk :)

Teşekkürler, sevgiler! Başak

güz dedi ki...

Merhaba makyaj blogundan sektim buralara geldim :)
Biz de gitmek istiyoruz sergiye ama minnoş çok küçük bizi kapıdan içeri bile koymazlar bu durumda :)
Yetkililerin ilgilenmiş olmasına da ayrıca şaşırdım belirtmek isterim.
Benim bloguma da beklerim

larcencielblog dedi ki...

Merhaba Güz :)

Yani, bu kadar ilgilendiklerine göre, bir ihtimal tutumlarını değiştirmiş olabilirler diye umuyorum...

Giderseniz, iyi şanslar :)

Güle güle büyüt minik kızını, uğrarım, teşekkürler! Sevgiler :)