4 Haziran 2010 Cuma

Güneş Ülkesi'nden D Vitamini Manzaraları

Başlığa bakıp da masalsı bir yazı bekleyenleri hayal kırıklığına uğratacağımı şimdiden yazayım da, yazının kalanı için beklenti olmasın...

Masalsı olmasa da, önemli yazacaklarım, başlığı da dikkat çeksin diye böyle attım (provokatif başlıklar konusunda uzmanlaşacağım yakında).

Bu hafta ortasında minik adamı 20 ay kontrolü için doktora götürdük. Kendisini çok severiz, çok güvendiğimiz, beni her daim rahatlatan, babacan, bilgili, çocuk psikolojisine duyarlı bir profesördür kendisi!

Ara NOT: Kontrolümüz bu sefer çok iyi geçti. Çınar 85 cm, 12,5 kg olmuş (%75 eğrisinde). Kontrolde hiç sıkıntı yaratmadı, doktorun her tür muayeneyi yapmasına izin verdi. Sanırım bunda, sabah "bak tatlım, doktor amca senin kulağına bakacaaaaak, sırtını dinleyeceeeek, göğsünü dinleyeceeek, boyunu ölçeceeeeek, kilonu ölçeceeek, bir de pipişe bakacaaak; haydi şimdi sen de göster, nereni dinleyecekti?..." şeklindeki telkinlerimizle birlikte, Tahsin Hoca'nın Çınar'a hediye ettiği oyuncak tırın (bavuuuunun) da etkisi olsa gerek :)

Kontrol bittikten sonra, ben "fazla mı kalsiyum alıyor acaba Çınar, ben size günlük ne kadar süt, yoğurt, peynir tükettiğini söylesem?.." şeklinde konuya başlamıştım ki Tahsin Hoca, "D vitamini eksikliği konusunda ülkemizde çok sıkıntı var, bakın size değerleri göstereyim" diye konuya girdi...

Ara NOT: Doktorumuz, D vitamini eksikliği, kalsiyum alımına etkisi konularında İngiltere'de yüksek lisansını yapmış (tıp dilinde nasıl kullanılyor, bilmiyorum) bir hoca. Uzmanlık dalı diyabet. D vitaminiyle kalsiyumun ilgisi şu: D vitamini kalsiyumun kemiklerde depolanmasını sağlıyor. D vitamini eksikse, alınan kalsiyum kemikte depolanamıyor!

Bize bir defter gösterdi, yıllarca incelediği hastalarının D vitamini değerleri. D vitamini değeri, kanda 30 (birim) ve üstünde olmalıymış. 2 yaşında kadar bebeklerin D vitamini değerlerinde sorun olmadığını gördük -nedeni, alınan D vitamini damlaları (yaşasın Devit!). Ama 2 yaşından sonra bu vitamin genelde kesildiğinden ve ülkemizdeki süt ve süt ürünlerinde D vitamini takviyesi olmadığından D vitamini değerleri 20 ve altında seyretmeye başlıyormuş! Obez çocuklarda bile değerler 10-20 arası... "Avrupa'da güneş bizdeki kadar bol olmadığı için süt ve süt ürünlerini muhakkak D vitaminiyle zenginleştiriyorlar. O yüzden 70 yaşlarında bile zıpkın gibi oluyorlar. Bizde ise, 'güneş ülkesi' olduğumuz için, bu zenginleştirmeye ve D vitamini kontrolüne gerek görülmüyor. O yüzden hem boyumuz kısa, hem de kemik erimesi değerlerimiz Avrupa'nın kat kat üstünde!" dedi doktorumuz. Önerdiği şey şu, her sene sonbaharda kandaki D vitamini değerinin ölçülmesi ve eksik olduğu durumda 1 ampül D vitamini takviyesi. Senede bir kez, tek doz! Vitaminin fazlasının da zehirlenmeye neden olduğunu belirterek, mutlaka kontrol altında kullanılması gerektiğini de ekledi kendisi. Yazın mutlaka Çınar'ı güneşe çıkarın, aşırı miktarda güneş sütü sürmeyin ki kemiklerine iyice geçsin, de dedi (tabii güneşin cayır cayır tepede olduğu saatleri kastetmiyordu). 24 ay kontrolünde D vitaminini ölçtüreceğiz, diğer kan değerleriyle birlikte tabii!

Bir de bize kısa bir bilgi notu verdi. Ben de burada sizinle paylaşmak istedim. Aşağıdaki tablolarda önerilen günlük kalsiyum alımı ve kalsiyum kaynakları ile ilgili bilgiler var (kaynak: Güven Hastanesi):




Kalsiyumun fazlası içinse "fazlası vücuttan atılır, bir zararı da yoktur" dedi. Çınar biraz fazla alıyor gibi günlük beslenmemize göre, ama zararı yoksa, varsın alsın :)

Bir de önemli bir şey söyledi, kola ile ilgili... Bu şirketler bütçeleri büyük, dev firmalar olduğundan bu bilgiler paylaşılmıyormuş. Ama kolanın içindeki maddeler D vitaminini tutuyormuş, dolayısıyla, kalsiyumun kemikte depolanmasını önlüyormuş! "Hiçbir zaman bir yararı yok ama, özellikle 8-18 yaş arası çocuğunuza içirmeyin, kemik gelişimini çok sekteye uğratıyor" diye uyardı bizi doktorumuz! Ben de sizi bilgilendireyim istedim...

Sapasağlam kemikli çocuklar yetiştirebilmek dileğiyle, sevgiler!

7 yorum:

Benden Bizden dedi ki...

Detayli bilgilendirme icin cok tesekkurler. Beyaz peynire sasirdim ben, genelde kalsiyum ihtiyacini oradan aliyorum ama sanirim yeterli degil bu tabloya gore.
Cinar'a da masallah diyorum :)
Sevgiler..

Seda dedi ki...

Cok faydali bilgiler Basakcim tesekkurler.

Ben de birsey katmak istiyorum. Kalsiyum emilimini D vitaminin arttirdigi cok dogru. Hatta son 5 sene icinde oyle arastirmalar var ki inanilmaz.

Cocuklar icin gerekliligi bir yana, bazi doktorlar D3+ Ca tuketiminin yasli insanlarda (oyle boyl degil epey yasli) kemik kirigi, kalca kirigi tedavilerinde mucizeler yarattigini bulmuslar.

Biz bir ara bu konuya takmistik kafayi, D3 haplari aliyorduk :)

Sporcular, yaslilar D3 yuklemesiyle incinme, kirik, cikik iyilesme surecini kisaltabiliyorlar. Link de verecektim ama istedigim sayfayi simdi bulamadim.

Biz de D vitamini kullandik 1 yasina kadar. Simdi ictigi sutlerin hepsi D vitamini katkili, onun icin ekstra vermiyoruz.

Seda dedi ki...

Bir de kola ustune:

Uzun suredir kola icimimi toptan kaldirmak icin caba veriyordum ama ara sira yenilgiye ugruyordun ki sunu okuyana dek:

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/04/100426151636.htm

Bana gerekli motivasyonu verdi, demek ki yasliliktan biraz cekiniyorum :)

Durum bizler icin boylekyken, varin cocuklar icin dusunun...

larcencielblog dedi ki...

Benden Bizden,

Rica ederim :) Beyaz peynirde daha az kalsiyum olduğunu, kaşarın ise kalsiyum deposu olduğunu hamilelikte öğrenmiştim. Çınar'a da daha çok kaşar yedirmeye çalışıyorum. Teşekkür ederim Çınar'a yazdıkların için...

Seda'cım,

Bilgiler için çok teşekkürler! Yani şunları 20 sene önce bileydim, belki şimdi 160 cm'i geçmiş olabilirdim :)) Şaka, boy, pos bir yana, hakikaten, şu "vayy be, kadın 80 yaşında ama kıpır kıpır, niye bizim yaşlılar böyle değil" sırrını çözdüğümüz iyi oldu! Bu önemli bilgiyi Çınar daha çok minikken öğrenmiş olmam da ayrı bir güzellik!

Kola konusu çok fena! Ben de ara sıra içmek istiyorum, seviyorum valla... senden önce gitcem, kesin :)) Çocuklarea hiç koklatmamak lazım, lazım da nasıl? Okul kantinleri, arkadaşlar... Bir de tamamen yasaklanan şeylerin cazibesi... offf, anne-baba olmak çok zor!

Çınar'ın değerlerine baktırırken ben de kan tahlili yaptıracağım, bakalım ne çıkacak? Neyse, en azından çözümü var :)

Öpüyorum seni, sevgiler!

Pınar dedi ki...

Bilgiler için sağol Başakçım, hakkaten tuhaf bir çıkmazdayız. Hem kalsiyum-d vitamini konusunda hem de kolada.

Güneş ülkesiyiz diye d vitaminini eksiksiz alıyor varsayılıyoruz ama ben eminim böyle bir tarama yapılsa toplum olarak d-vit takviyesi gerekir bize.

Kola da ayrı bir sorun, Efe henüz tadını hiç bilmiyor ,bilmesin diye de çok çaba gösteriyoruz.
Eve almıyoruz,dışarlarda kendimiz içmiyoruz,içenleri merakla seyrederken dikkatini dağıtıyoruz,etrafta kola içen çocuk varsa ortamdan yavaş yavaş kaçıyoruz filan.Buraya kadar ok ama okula başladıktan sonra nasıl engel olacağım bilemiyorum.Arkadaşları içerken, okulun kantininde satılırken yada her lokantada-cafede su gibi servis edilirken nasıl engel olacağım endişelenmiyor değilim :))

Adsız dedi ki...

Başak, eline sağlık, çok faideli bir yazı olmuş :) Sardalya süpermiş, onda ayrıca D vitamini ve Omega 3 de varmış. Tülin Su da ilk kez burda yedi ve çok sevdi, haftada 2-3 kez yedirdik burda.

Kola meselesi ne olacak ben de bilemiyorum, dediğin doğru yasaklı şeylerin cazibesi de eklenince... Of, ne zormuş annelik hakikaten. Neyse yöntemleri paylaşırız artık :)

Adsız dedi ki...

After seeing a good friend going trough a difficult time due to a sickness caused by smoking cigarettes I made it my mission to rescue as many others as possible from the exact same experience, however soon I realized that no matter how good your arguments are it is usually very hard to make a smoker give up smoking cigarettes, not necessarily because the actual arguments aren't good enough and not because the smoker just isn't happy to stop but simply due to the fact nicotine is a more addicting drug than heroin and cocaine (scientifically confirmed).

Next , I found out there's actually a way to quit smoking with out quitting smoking, thus leave a smoker his / her pleasure and also habit but save him from the dangerous effects of cigarettes.

What I am referring to are electronic cigarettes. You can read about many of the side effects associated with smoking and the way a [url=http://electroniccigarette0.com/]electronic cigarette[/url] could help you quite smoking cigarettes or just permit you to follow your routine and get the kick with no damaging negative effects of smoking cigarettes on my internet site http://electroniccigarette0.com

P.S. I am hoping this will not get erased because of having a hyperlink to my web-site as I merely attempt to inform and help.

Might God bless everyone

Chrissy M.